RE-ENDO, czyli powtórne leczenie kanałowe.

dreamstime_xxl_28266825Po wykonaniu zdjęcia radiologicznego, Endodonta wyklucza lub stwierdza konieczność ponownego przeleczenia kanałów zębowych.  Powtórne leczenie endodontyczne przy użyciu mikroskopu, to najczęściej następstwo niepełnego leczenia pierwotnego i rozwoju zmian patologicznych w obrębie korzeni zęba. Leczenie to jest bardziej skomplikowane od pierwotnego i wymaga od lekarza doświadczenia i biegłej umiejętności stosowania nowoczesnego sprzętu.

PRZYKŁADY LECZENIA KANAŁOWEGO WYKONANEGO PRZEZ NASZ ZESPÓŁ

« 1 z 2 »

Przewlekłe, nieleczone zmiany zapalne w obrębie korzeni zęba mogą powodować duże uszkodzenia kości i skutkować utratą zębów. Re-endo polega na usunięciu materiału, którym wypełnione są kanały i zlokalizowaniu nieprawidłowości, czyli niedostatecznie oczyszczonego lub wypełnionego kanału albo pozostawionego, złamanego narzędzia w jego świetle. Dzięki mikroskopowi problemy anatomiczne, takie jak wąskie, zarośnięte kanały, zakrzywione korzenie, boczne, nietypowe odnogi są absolutnie możliwe do wyeliminowania.

Bez kontroli mikroskopu nie ma dzisiaj współczesnej Stomatologii. Znacznie zwiększa on szanse na prawidłowe przeleczenie zęba oraz uniknięcie komplikacji. Korzystając z mikroskopu endodontycznego mamy pewność, że leczenie zostało wykonane prawidłowo i pacjent nie wróci do nas z jeszcze bardziej skomplikowanym problemem.

Diagnostyka obrazowa i wprawne oko Stomatologa są podstawą do podjęcia powtórnego leczenia kanałowego. Wychwycenie zmian patologicznych kierujących na powtórne leczenie kanałowe często jest efektem wnikliwej analizy zdjęć RTG. Powtórnego leczenia kanałowego wymagają zęby, których kanały korzeniowe nie zostały prawidłowo wypełnione. Im dłuższy czas upływa od zakończenia pierwotnego leczenia kanałowego, tym mniejsza szansa, że ząb da o sobie ponownie znać. Nieprawidłowo przeleczony kanałowo ząb, to potencjalnie ogromne ryzyko dla pacjenta. Ząb źle leczony kanałowo przypomina o sobie po wielu latach, bądź w postaci dolegliwości bólowych, bądź przez wolno, bezobjawowo rozwijającą się torbiel. Wytworzenie się torbieli wymaga już interwencji z zakresu chirurgii stomatologicznej. W takiej sytuacji po leczeniu powtórnym pacjent jest kierowany do chirurga na zabieg wyłuszczenia torbieli.

Na zdjęciu RTG efekt leczenia endodontycznego można ocenić po 3 – 6 miesiącach. Każde kanałowe leczenie należy systematycznie kontrolować poprzez wykonywanie rutynowych zdjęć radiologicznych, tak by zawczasu uniknąć nieprzyjemnych problemów.